Kampania społeczna "30 procent"
30 procent wszystkich utonięć w Polsce to wypadki związane ze spożywaniem alkoholu – do tej statystyki nawiązuje nazwa kampanii społecznej „30 procent”, której szczegóły przedstawiono na dzisiejszej (czwartek 28 czerwca 2012 r.) konferencji prasowej z udziałem wicemarszałek Anny Mieczkowskiej.
Kampania polega na ekspozycji w sezonie letnim plakatów i billboardów promujących trzeźwy wypoczynek nad wodą. Przygotowano również gadżety promujące kampanię: piłki plażowe i etui wodoodporne na telefon. Partnerami przedsięwzięcia są Wodne Ochotnicze Pogotowie Ratunkowe Województwa Zachodniopomorskiego, Samorządy gminne, które na swoich terytoriach posiadają obszary wodne, Lokalne Grupy Działania.
O szczegółach kampanii opowiedzieli podczas konferencji prasowej Anna Mieczkowska Członek Zarządu Województwa Zachodniopomorskiego, Apoloniusz Kurylczyk Dyrektor WOPR Województwa Zachodniopomorskiego, Krzysztof Faliński Dyrektor Wydziału Współpracy Społecznej.
Warto zauważyć, że już jutro zabrzmi ostatni dzwonek w tym roku szkolnym i wakacje rozpoczną się na dobre, a wraz z nimi otwartych zostanie większość kąpielisk w regionie. Duża część młodzieży będzie wypoczywać nad wodą. To dla nas dobry moment by ruszyć z kampanią uświadamiającą jak dużym zagrożeniem jest kąpiel po spożyciu alkoholu – mówiła Anna Mieczkowska - Podkreślenia wymaga fakt, iż od 1 stycznia br. weszła w życie ustawa o bezpieczeństwie osób przebywających na obszarach wodnych która zabrania prowadzenia w ruchu wodnym statku lub innego obiektu pływającego nie będącego pojazdem mechanicznym, osobie znajdującej się w stanie po użyciu alkoholu, nietrzeźwości, po użyciu środka działającego podobnie do alkoholu lub pod wpływem środka odurzającego - dodała Pani marszałek.
W zeszłym roku w województwie odnotowano 39 przypadków utonięcia po spożyciu alkoholu. Ta liczba jest dla nas motywacją, by powalczyć o to, aby statystyka ta znacznie się zmniejszyła– deklarował Krzysztof Faliński- we współpracy z naszymi partnerami do przestrzeni publicznej trafi przynajmniej 500 plakatów przypominających, jak dużo utonięć jest wynikiem spożycia alkoholu podczas przebywania nad wodą– mówił Krzysztof Faliński.
Zadaniem, zarówno Województwa, jak i pozostałych jednostek samorządu terytorialnego, wynikającym z ustawy o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi, jest podejmowanie działań zmierzających do ograniczania spożycia napojów alkoholowych oraz zmiany struktury ich spożywania, inicjowanie i wspieranie przedsięwzięć mających na celu zmianę obyczajów w zakresie sposobu spożywania tych napojów oraz przeciwdziałanie powstawaniu i usuwanie następstw nadużywania alkoholu.
Działania informacyjno-edukacyjne mają kluczowe znaczenie w ograniczaniu skutków społecznych nadmiernego spożywania alkoholu oraz zmniejszaniu udziału osób nietrzeźwych w naruszaniu prawa i porządku publicznego. Zbliżający się sezon wakacyjny co roku wiąże się ze zwiększoną ilością wypadków na obszarach wodnych tj. na wodach śródlądowych i przybrzeżnych, kąpieliskach czy basenach. Niestety, niektóre z wypadków wiążą się z alkoholem i nietrzeźwością ich uczestników. Celem kampanii jest propagowanie trzeźwości i ukazanie zagrożeń oraz negatywnych skutków spożywania alkoholu podczas wypoczynku nad i na wodzie.