Certyfikat ISO 9001:2008 dla Urzędu Miejskiego w Chociwlu
3 maja 2012 roku został wydany certyfikat potwierdzający, że Urząd Miejski w Chociwlu posiada System Zarządzania Jakością zgodny z normą PN-EN ISO 9001:2008 (europejski odpowiednik EN ISO 9001:2008). Kluczowym elementem wpływającym na efektywność zbudowanego Systemu Zarządzania Jakością, było właściwe zaadaptowanie wymagań normy do potrzeb urzędu uwzględniającego wymagania i specyfikę naszej pracy.
Kolejnymi etapami wdrożenia i certyfikacji SZJ były:
1. Audit wstępny w organizacji - mający na celu zapoznanie konsultanta z funkcjonowaniem organizacji oraz ocenę stopnia zgodności z wymaganiami normy PN-EN ISO 9001:2009.
2. Opracowanie dokumentacji SZJ- Księgi Jakości, wymaganych procedur, instrukcji systemowych, formularzy.
3. Szkolenia urzędników, kierownictwa oraz auditorów wewnętrznych.
4. Wdrożenie w urzędzie ustanowionych w dokumentacji SZJ postanowień.
5. Audit wewnętrzny oraz Przegląd Zarządzania Systemu Jakości - sprawdzający efektywność funkcjonowania Systemu Zarządzania Jakością.
6. Działania korygujące i zapobiegawcze - jeżeli w trakcie auditów wewnętrznych zostały wskazane niezgodności.
7. Przygotowanie urzędu do certyfikacji.
8. Audit certyfikujący - wykonany przez niezależną jednostkę certyfikacyjną, przy udziale konsultanta przygotowującego firmę.
Korzyści płynące z wdrożenia Systemu Zarządzania Jakością w organizacji:
1. Zmiana podejścia do jakości w jednostce - włączenie wszystkich pracownikó w budowanie jakości.
2. Przejrzystość procesów funkcjonujących w organizacji, uporządkowanie całego obszaru zarządzania urzędem i uregulowanie granic zadań, kompetencji
i odpowiedzialności pracowników.
3. Wypracowanie czytelnej struktury organizacyjnej w zakresie odpowiedzialności komunikacji wewnętrznej - usprawnienie zarządzania i umożliwienie
utrzymania stabilności procesów.
4. Komunikowanie w całej firmie polityki jakości i celów strategicznych - każdy pracownik zna cele firmy i utożsamia się z jej wynikami.
5. Zmniejszenie kosztów poprzez zmniejszenie ilości niezgodności - rejestrowanie niezgodności i badanie przyczyn ich powstania oraz wdrażanie działań
korygujących.
6. Identyfikacja i monitorowanie wymagań prawnych stawianych organizacji.
7. Zmniejszenie kosztów poprzez wdrażanie działań zapobiegawczych w celu wyeliminowania potencjalnych niezgodności.
8. System zarządzania jakością generuje dane umożliwiające ciągłe doskonalenie przebiegu procesów i jakości wyrobów.
9. Certyfikacja systemu zarządzania jakością jest obiektywnym dowodem dopełnienia staranności w wykonywaniu zadań.
10. Obiektywne potwierdzenie pracy urzędu przez niezależną jednostkę certyfikującą.