07.11.2008

"Integracja społeczna w powiecie stargardzkim"

Zakończył się I moduł zajęć doradczych w ramach realizacji projektu "Integracja społeczna w powiecie stargardzkim” realizowany na terenie Gminy Chociwel.

 

W Miejsko - Gminnym Ośrodku Pomocy Społecznej w Chociwlu dnia 10 października 2008 r. zakończył się I etap zajęć doradczych w ramach realizacji projektu „Integracja społeczna w powiecie stargardzkim" realizowanym na terenie Gminy Chociwel.. Program jest elementem projektu systemowego współfinansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki, Priorytet VII, Działanie 7.1, Poddziałanie 7.1.1.

 

Projekt skierowany jest do 10 kobiet, które są osobami bezrobotnymi i jednocześnie korzystającymi ze wsparcia tutejszego Ośrodka.

 

BLOK TEMATYCZNY I: ZAJĘCIA KOSMETYCZNOFRYZJERSKIE (10 godzin)

W ramach zajęć z kosmetologiem uczestniczki zapoznały się z zasadami pielęgnacji i higieny osobistej. Poznały zarówno zagadnienia związane z pielęgnacją ogólną jak i podstawy makijażu, układania włosów i dbania o urodę w zależności od posiadanych uwarunkowań i okazji. Atmosfera na warsztatach była bardzo ożywiona i pozytywna. Zajęcia pozwoliły przełamać pierwsze bariery związane z poznaniem nowych osób, zintegrowały grupę i pozwoliły paniom otworzyć się na nowe doświadczenie związane z udziałem w cyklu szkoleń.

 

BLOK TEMATYCZNY II: DORADZTWO PSYCHOLOGICZNE (80 godzin)

Warsztaty szkoleniowe rozpoczęły się przywitaniem wszystkich uczestniczek projektu oraz szczegółowym omówieniem zagadnień stanowiących podstawę realizowanych zajęć. Po rozdaniu pierwszego zeszytu z materiałami oraz wypełnieniu kolejnych dokumentów projektowych i zarejestrowaniu się wszystkich przybyłych na liście obecności, trener zainicjował proces integrowania grupy szkoleniowej.

 

Jako pierwszy został zrealizowany blok tematyczny: doradztwo psychologiczne.   Na samym początku zaobserwowano postawy ograniczonego zaufania, niepewność i zdenerwowanie. Uczestniczki kursu prezentowały lęk przed oceną i nieznajomość osób stanowiących szkoloną grupę. Dostrzeżono osoby z tendencją ucieczkową, osoby ukierunkowane neutralnie oraz te, których zachowanie wskazywało na duży poziom zainteresowania wiedzą psychologiczną. W miarę realizacji kolejnych dni szkoleniowych zauważono wzrost otwarcia się uczestniczek na siebie wzajemnie oraz na zagadnienia odnoszące się do indywidualnej analizy osobowości. Proces szkoleniowy z dnia na dzień stanowił źródło lepszego samopoznania, pogłębiał samoświadomość oraz wiarę w siebie, a także znajomość swoich mocnych i słabych stron. Zakończenie bloku doradztwa psychologicznego stanowiły godziny rozmów indywidualnych, w trakcie, których pogłębiona została więź z trenerem oraz omówione zostały i wnikliwie przeanalizowane osobiste doświadczenia, problemy i plany na przyszłość wszystkich, biorących udział w projekcie pań. Na tym etapie zostały również stworzone zarysy Indywidualnych Planów Działania uczestniczek projektu.

 

BLOK TEMATYCZNY III: DORADZTWO PSYCHOSPOŁECZNE (50 godzin)

Następnie został zrealizowany blok tematyczny: doradztwo psychospołeczne. W trakcie zajęć omówione zostały wszystkie aspekty funkcjonowania jednostki w społeczeństwie. Przećwiczono i przeanalizowano zagadnienia związane ze współistnieniem z innymi ludźmi, autoprezentacją, komunikacją oraz asertywnością. Uczestniczki miały więc okazję odnieść wiedzę na swój temat do umiejętności odnajdywania się w środowisku. Na tym etapie realizowanych warsztatów zaobserwowano wzrost otwarcia na siebie nawzajem oraz pogłębione rozumienie procesów grupowych. Panie, biorące udział w projekcie, chętnie odnosiły się do praktycznych aspektów przekazywanej wiedzy. Zaobserwowano wzrost otwarcia na grupę i trenera. Dostrzeżono zachodzące zmiany (na lepsze) w wyglądzie uczestniczek. Panie dopytywały o różne rzeczy, zbierały informacje, dzieliły się swoimi obawami oraz udzielały wielu informacji zwrotnych.

 

BLOK TEMATYCZNY IV: DORADZTWO ZAWODOWE (50 godzin)

Na koniec zrealizowano blok poświęcony doradztwu zawodowemu, w trakcie, którego uczestniczkom zostały przekazane informacje dotyczące poruszania się po lokalnym rynku pracy. W dalszej części wymienione zostały warunki, konieczne do spełnienia w przypadku, zakładania działalności gospodarczej. Ponadto uczestniczki opracowywały listy sposobów poszukiwania pracy, tworzyły swoje dokumenty aplikacyjne oraz brały udział w symulacjach rozmowy kwalifikacyjnej.

 

Warto dodać, ze przez cały czas trwania bloków psychologicznych zaobserwowano stosowanie się do zasad ustalonych przy zawieraniu kontraktu grupowego. Nie dostrzeżono żadnych problemów związanych z niesłownością, konfliktowością czy brakiem szacunku wobec współuczestniczek. Warsztaty zostały pozytywne ocenione przez same Panie biorące udział w projekcie. Bezpośrednio po zakończeniu ostatniego dnia szkoleniowego, ku zadowoleniu trenera, uczestniczki żywo komentowały zmiany, które zaobserwowały u siebie samych w trakcie trwania szkoleń oraz na koniec projektu. Nie obyło się bez łez wzruszenia i wzajemnie przekazywanych życzeń powodzenia i rozwoju indywidualnego.

 

BLOK TEMATYCZNYV: DORADZTWO PRAWNE (16 godzin)

Podczas Szkolenia omówiono następujące zagadnienia:

 

1. KODEKS PRACY

DZIAŁ PIERWSZY PRZEPISY OGÓLNE

DZIAŁ DRUGI STOSUNEK PRACY – omawiając ten dział zwrócono uczestniczkom Szkolenia przede wszystkim na elementy istotne stosunku pracy pozwalające na odróżnienie go od umów cywilnoprawnych.

DZIAŁ CZWARTY OBOWIĄZKI PRACODAWCY I PRACOWNIKA – omawiając ten dział skupiono się przede wszystkim na podkreśleniu ekwiwalentności praw i obowiązków stron stosunku pracy. Wskazano na zagrożenia płynące z zawieranych umów o zakazie konkurencji. Szczegółowo omówiono rozdział VI wskazując na konsekwencje związane ze stosowaniem kar porządkowych oraz prawami pracownika w przypadku ukarania.

DZIAŁ PIĄTY ODPOWIEDZIALNOŚĆ MATERIALNA PRACOWNIKÓW – omówiono zasady ponoszenia przez pracownika odpowiedzialności za szkodę wyrządzoną pracodawcy, w szczególności wskazując na zakaz samowolnego potrącania roszczeń przez pracodawcę.

DZIAŁ DWUNASTY ROZPATRYWANIE SPORÓW O ROSZCZENIA ZE STOSUNKU PRACY -omawiając ten dział zwrócono uczestniczkom Szkolenia uwagę na ich prawa do dochodzenia roszczeń oraz na najważniejsze aspekty postępowania przed sądem pracy. Przybliżono również podstawowe instytucje prawa i postępowania cywilnego (m.in. zasadę kontradyktoryjności i jej stosowanie w sprawach pracowniczych). Wskazano, u kogo szukać pomocy prawnej oraz jakie są procedury związane z przyznaniem bezpłatnej pomocy prawnej.

DZIAŁ TRZYNASTY ODPOWIEDZIALNOŚĆ ZA WYKROCZENIA PRZECIWKO PRAWOM PRACOWNIKA -omówiono podstawowe wykroczenia i zasady ponoszenia odpowiedzialności

DZIAŁ CZTERNASTY PRZEDAWNIENIE ROSZCZEŃ – wskazano nie tylko na terminy przedawnienia lecz również na sposoby przywracania uchybionych terminów.

DZIAŁ PIĘTNASTY PRZEPISY KOŃCOWE – zwrócono uwagę m.in. na przepisy dopuszczające zatrudnianie nieletnich (m.in. działalność sportowa, kulturalna)

DZIAŁ TRZECI WYNAGRODZENIE ZA PRACĘ I INNE ŚWIADCZENIA -wskazano, jakie są podstawowe zasady naliczania wynagrodzeń, a także zwrócono uwagę na przepisy dotyczące ochrony wynagrodzenia za pracę.

DZIAŁ SZÓSTY CZAS PRACY – zwrócono uwagę na przepisy normujące prawo do odpoczynku, zasady zatrudniania w godzinach nadliczbowych, podano podstawowe informacje o różnych systemach czasu pracy.

DZIAŁ SIÓDMY URLOPY PRACOWNICZE – zwrócono uwagę na sposób ustalania wymiaru urlopu i prawa do urlopu oraz na bezwzględnie obowiązujące prawo pracownika do wypoczynku.

DZIAŁ ÓSMY UPRAWNIENIA PRACOWNIKÓW ZWIĄZANE Z RODZICIELSTWEM – omówiono zagadnienia związane zarówno z ochroną stosunku pracy jak i ochroną zdrowia, ze szczególnym uwzględnieniem ochrony zdrowia kobiet.

DZIAŁ DZIEWIĄTY ZATRUDNIANIE MŁODOCIANYCH – wskazano na podstawowe obowiązku zarówno pracownika jak i pracodawcy

DZIAŁ DZIESIĄTY BEZPIECZEŃSTWO I HIGIENA PRACY -szczególnie dokładnie omówiono przepisy dotyczące profilaktycznej ochrona zdrowia

DZIAŁ JEDENASTY UKŁADY ZBIOROWE PRACY – wskazano na podstawowe regulacje w tym zakresie.

 

2. KODEKS KARNY

– podano podstawowe informacje o rozdziale XXVIII kodeksu.

ROZDZIAŁ XXVIII -Przestępstwa przeciwko prawom osób wykonujących pracę zarobkową (art. 218-221)

 

3. KODEKS CYWILNY – szczegółowo i na bazie przykładów przekazano widomości pozwalające na odróżnienie umowy zlecenia, o dzieło i o pracę – liczne pytania kursantów.

1. Jak odróżnić stosunek pracy od umowy zlecenia? (art. 734-751)

2. Jaka jest równica pomiędzy umową o dzieło a stosunkiem pracy? (art. 627-646)

4. USTAWA Z DNIA 6 MARCA 1981 R. O PAŃSTWOWEJ INSPEKCJI PRACY.

– wskazano na uprawnienia Inspekcji, na sposób korzystania przez pracownika z możliwości tej instytucji, podano praktyczne informacje i dane adresowe

5. USTAWA Z DNIA 18 STYCZNIA 1951 R. O DNIACH WOLNYCH OD PRACY. (DZ. U. Z DNIA 19 STYCZNIA 1951 R. NR 4 POZ. 28) – podanie dni wolnych, oraz przepisów zezwalających na pracę we wskazane dni.

6. Podstawowe wiadomości w zakresie prowadzenia działalności gospodarczej na własny rachunek. Przybliżono ustawę o swobodzie działalności gospodarczej, niektóre przepisy kodeksu pracy, przepisy o ubezpieczeniach społecznych oraz ustawę o ochronie roszczeń pracowniczych w razie niewypłacalności pracodawcy w tym o zasadach i warunkach korzystania z funduszu gwarantowanych świadczeń pracowniczych, podano niezbędne dane adresowe.

7. Sprawdzenie wiadomości – dokonano sprawdzenia wiadomości z zakresu przerobionego materiału rozwiązując kazusy z prawa pracy i innych omawianych ustaw. Grupa wykazywała dużą aktywność, dzieliła się swoimi spostrzeżeniami i zadawała konkretne pytania, wykazując orientację praktyczną w w/w tematyce. Atmosfera podczas zajęć była pozytywna, podstawą był wzajemny szacunek i poszanowanie zaangażowania i czasu obu stron.

 

Galeria zdjęć - zajęcia z kosmetologiem – fryzjerką

  

Galeria zdjęć - zajęcia z doradztwa psychologicznego psychospołecznego i zawodowego - warsztaty praktyczne ogólne i rozmowy indywidualne

 

 

 

 

 

 

 

Galeria zdjęć - zajęcia z doradztwa prawnego

 

 

 

 

 

Opracowała: Barbara Cielińska